De reis - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu De reis - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu

De reis

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

09 Mei 2012 | Rwanda, Shyogwe

Mwaramutse (goede morgen)!

Eindelijk dan, mijn eerste bericht vanuit Afrika. Eergister ben ik aangekomen in Rwanda, ik leef nog en ben ook nog helemaal heel (gelukkig).
Op 5 mei zijn we met auto’s richting Bremen gegaan. Mijn vliegtuig ging om kwart voor 8 ’s avonds vanuit Bremen naar Frankfurt. Het was de bedoeling om in Frankfurt direct in het vliegtuig naar Addis Abeba te stappen. Maar door wat vertraging waren we niet op tijd bij het vliegtuig naar Addis. En helaas moesten we daardoor in een 4 sterren hotel overnachten, helemaal gratis inclusief lux diner en ontbijt, een vervelende warme douche ’s ochtends! Haha grapje natuurlijk, ik was erg blij met deze wijzing. Het scheelde ons 17 uur wachten in Addis Abeba! De volgende dag vlogen we 10 uur ’s avonds naar Addis (Ethiopie). De volgende ochtend vertrokken we om 10 uur uit Ethiopië naar Kigali. We hadden nog een tussenstop in Uganda en toen om 2 uur in de middag waren we eindelijk in Kigali (de hoofdstad van Rwanda). Toen we landden in Kigali werden we opgewacht door een paar huisvrienden uit Rwanda en 2 van onze domestics (de vrouwen die ons verzorgen en voor ons koken). Appoulinaria (ik hoop dat ik het goed schrijf) en Chantal. Ze zijn echt ontzettend lief en zorgzaam. Het is erg gezellig om met ze (over pannenkoeken bijvoorbeeld) te praten. De reis van Kigali naar ons huis in Shyogwe was supergrappig. We gingen met de fietstaxi. Ik verwachte iets van een schattige riksja ofzo, maar nee… Er waren 16 jongens met een fiets waarbij je achterop moest zitten, we mochten zelf een leuk exemplaar uitkiezen!
Nu naar een hele dag en een avond in Rwanda te hebben door gebracht ben ik ontzettend blij dat ik deze stap heb gezet. Het is enorm wennen, maar ik denk dat ik wel kan wennen aan de relaxte sfeer. De bevolking is erg aardig en enthousiast. Het huis waar we in wonen is erg groot. De foto’s van het huis komen er later op.
Het leven is hier wel erg anders. Alles is veel rustiger en het is erg vreemd om dingen die in Nederland normaal zijn te missen. We hebben geen douche maar een emmer (koud) water. En ook de WC werkt iets anders. Eerst moet je een emmer water in de WC gooien en dan doorspoelen, anders werkt het niet. Maar het is makkelijker om hier mee te leven dan ik had gedacht. Eigenlijk mis ik (op dit moment tenminste) de luxe voorzieningen niet.
Het eten is ontzettend lekker. We krijgen 1 koude en 2 warme maaltijden per dag (geen tussendoortjes). Tijdens onze eerste maaltijd in Rwanda bleven er 3 gasten eten. Een van hen is priester in Shyogwe. Een ontzettende wijze man en zijn woorden hebben veel indruk op mij gemaakt. Zoals hij zei: love is trusting someone and taking care for someone, not only today, but tomorrow and the days after tomorrow. Dat vond ik wel mooi gezegd! Het is erg gezellig met de groep , we zijn al helemaal verslaafd aan kaartspellen en tafeltennis (jaja we hebben een tafeltennistafel!) Deze week gaan we alle stages bij langs. Ik ben erg benieuwd waar ik terecht kom! Ik zal zo snel mogelijk weer een verslag plaatsen (als het internet het toestaat). Tot snel!!

Doeeei (heb echt geen idee hoe je dat in het Rwandees moet zeggen)

  • 09 Mei 2012 - 08:11

    Mem:

    Wat klinkt dat allemaal positief Marije, goed om te lezen!
    Wat bedoel je met "we mochten zelf een leuk exemplaar uitkiezen" een fiets of één van de jongens -waar je dan bij achterom mocht zitten uiteraard?
    Hier gaat alles goed!
    Leafs X Mem

  • 09 Mei 2012 - 14:45

    Aukje:

    hoi marije
    mooi dat je goed bent aangekomen, heel veel succes en plezier
    groetjes aukje

  • 09 Mei 2012 - 15:35

    Rianne:

    Super alweer hele verhalen :D

  • 09 Mei 2012 - 15:45

    Jan :

    heej
    super om te horen dat je het daar geweldig naar je zin hebt

    en beleef nog maar een 69 geweldige dagen daar (ze zijn om voor dat je het in de gaten hebt)

    xx jan

  • 09 Mei 2012 - 15:55

    Tante Wip:

    het afvallen zal wel meevallen met 2x daags warm eten. Blij dat de reis goed is verlopen.

  • 09 Mei 2012 - 16:18

    Marije Semplonius:

    Haha bedankt allemaal! :). Mem exemplaar jongens :P de fietsen waren allemaal hetzelfde ;). Xx

  • 09 Mei 2012 - 19:29

    Marije:

    heeeey Marije!

    Fijn dat de reis goed is verlopen veel plezier geniet ervan!:) Hahaha je bent nog maar net daar of je bent al bezig met potentiele exemplaren!:p nee grapje meid!

    xxx Marije.

  • 10 Mei 2012 - 08:47

    Mem:

    Marije, hoever zitten jullie van Kigali af, toevallig hoorde ik dat daar iemand zit die ik ken.
    Leafs, Mem

  • 10 Mei 2012 - 10:10

    Heit:

    Heerlijk je positieve verslag te lezen.
    Ook geniet ik van je leuke manier van vertellen. Ik zie uit naar je volgende verslag. Fijn, dat je het nu al zo naar de zin hebt, daarentegen hoop ik, dat je wel van plan bent om weer terug te komen.
    Leafs heit

  • 10 Mei 2012 - 19:17

    De Leukste Karin :

    hoi piepelooi

    dus de bist nog net verkocht?
    hahahah :P

    mooi dot de reis goei is goeng en dat olles goed is!!!1

    ik mis dy ol wol een bietsje jer haha

    dikke tûttie
    ûs olleger :D

  • 12 Mei 2012 - 17:05

    Warnsveld:

    Lieve Marije,

    Wat fijn om te horen dat je een goede reis hebt gehad en dat je het leuk hebt! Is het daar lekker weer?
    Veel succes en plezier!

    Heel veel liefs,
    Tante Geesje, Ome Frans, Anna, Sara & Skippy!:)

  • 12 Mei 2012 - 21:15

    Michel:

    Leuk stukje Marije! Goed dat je heelhuids aangekomen bent en het naar je zin hebt daar. Ik wacht vol spanning op de foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Shyogwe

Stage in Rwanda

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Maar weer eens een update

06 Juni 2012

Verjaardag!

31 Mei 2012

Weekendje Kigali

22 Mei 2012

Domestique day

13 Mei 2012

Muzungu muzungu!
Marije

Love to Travel, meet new people, explore the world, Swim in every river and dance trough life. Carpe Diem

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 13454

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Backpacking in Aussie

05 Mei 2012 - 17 Juli 2012

Stage in Rwanda

Landen bezocht: