Muzungu muzungu! - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu Muzungu muzungu! - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu

Muzungu muzungu!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Mei 2012 | Rwanda, Shyogwe

Ja hoor, het is weer zover. Nog geen week in Rwanda en ik ben al verbrand. Nouja geen week, morgen zijn we precies een week in Rwanda. De week is erg snel gegaan. Ik begin steeds meer te wennen aan Afrika. Inmiddels ben ik al meerdere keren met de fietstaxi geweest en begin de lol er wel van in te zien. Elke keer als we kinderen tegen komen beginnen ze helemaal hysterisch muzungu muzungu te roepen (muzungu betekend blanke). Ze willen altijd met je meelopen en allemaal wildvreemde kleine kinderen gaan je knuffelen. Heel vreemd om ineens zo populair te zijn haha. Nu even snel wat ik deze week gedaan heb. Vanaf woensdag zijn we alle stages bij langs geweest. Als eerste gingen we naar de Primary school in Shyogwe. Op deze school zal ik het meeste werken, de kinderen worden helemaal stil als wij als blanken de les binnen komen lopen. Na de Primary school gingen we naar Group Scholair (een middelbare school). Deze school is voor de rijkere kinderen. Hier zal ik waarschijnlijk muziek en drama gaan geven (drama samen met Daphne). De leerlingen lieten een traditioneel lied en dans zien. Zo mooi. Toen vroegen ze naar de traditionele Nederlandse dansen, enigszins gênant, ik kan namelijk niks beters dan de polonaise of de klompendans bedenken. Daarna zijn we naarhet Health centre van Shyogwe geweest (hier gaat Sieger stage lopen). Dit is uigebreider dan een huisarts maar kleiner dan een ziekenhuis in Nederland. Ze hebben ook minder luxe materialen om mee te werken. Maar de mensen zijn wel erg gemotiveerd om te leren. Het is hier ook niet zo moeilijk om tijdsbesteding te vinden. Je kunt in feite gewoon een voetbal pakken en naar het pleintje buiten onze hekken gaan (binnen de hekken is ons privéterrein) en er komen vanzelf tientallen kinderen op je afgerend die je bijna bespringen om mee te voetballen. Het is alleen erg vermoeiend, en als je niet duidelijk je grenzen aan geeft staan ze allemaal aan het hek te drammen (is al een keer gebeurt en ik was bang dat de hekken het zouden begeven :s). De volgende dag zijn we naar de houtwerkplaats in Chakabilli geweest (de plaats waar Arjan stage gaat lopen). In Chakabilli is ook mothers Union (een naaiattelier) heb geprobeerd om heel creatief iets te maken, maar dat is niet helemaal gelukt… Binnenkort ga ik hier weer heen om een mooie jurk (of rok) te laten maken. Het is hier allemaal ook veel goedkoper dan in Nederland! Toen we terugkwamen uit Chakabilli gingen we meteen door naar Saint Peeters (de andere middelbare school in Shyogwe). We mochten in een les kijken, en je raad het al wie werd er weer aangesproken wegens kletsen in de les? Inderdaad ik! Maar dit keer was het echt niet mijn schuld :P. Een jongen achter ons zat de hele tijd te knipogen en te flirten naar Daphne en mij, en natuurlijk ga je dan lachen. Het is echt wennen dat we altijd zo bekeken worden door iedereen! Mijn Kinyarwanda (de taal daar) wordt wel steeds beter :)! Ik heb al een stukje uit de bijbel in het Kinyarwanda gelezen, maar ik snapte er echt helemaal niks van, dus toen toch maar ik het Nederlands. Vrijdags gingen we de laatste stage’s bekijken het TTC (waar Sajid, Daphne en misschien ik gaan stage lopen). Daarna zijn we nog naar het ziekenhuis in Kabgai geweest. Daar zagen we ook allemaal mensen in roze en oranje pakjes. Dat zijn gevangenen. De meeste gevangenen zijn van de Genocide (burgeroorlog in 1994). Het is heel raar om te bedenken dat deze mensen anderen hebben vermoord (en dan ook nog eens op een verschrikkelijke manier) maar dat ze meer vrijheid hebben dan gevangenen in Nederland. Ze mogen gewoon buiten komen (natuurlijk wel met bewaking) en dus ook naar het ziekenhuis.
De zaterdags zijn we langs allemaal boeren in de omgeving geweest. Het is heel raar om te zien in welke omstandigheden het grootste deel van de bevolking leeft. Ik vind het zo raar te bedenken dat ik daar had kunnen wonen als ik in Rwanda geboren was. Maar de mensen zijn allemaal zo aardig! Ze zijn blij met wat ze hebben, en ik denk dat wij Nederlanders daar wel wat van kunnen leren.
Vandaag (zondag) zijn we allemaal naar de kerk geweest. Het geloof is hier erg belangrijk en veel mensen gaan naar de kerk. Het was zo bijzonder! Er werd veel gezongen en gedanst en er straalde zoveel energie vanaf! Ik denk dat we er ruim 3 uur hebben gezeten (de bankjes waren helaas niet heel comfortabel voor zo’n tijd) maar de tijd ging zo snel! Nu zijn we lekker lui film aan het kijken. Morgen begint mijn eerste stagedag. Ik ben ontzettend benieuwd.

Tot snel.

  • 14 Mei 2012 - 06:50

    Mem:

    Hoi Marije, wat leuk om zo te lezen wat je allemaal hebt beleeft. Je schrijft leuk hoor! Wat een indrukken allemaal. Veel leafs, mem

  • 14 Mei 2012 - 09:16

    Astrid:

    heeeeeeeeeeeeey,

    Over een paar uur begint mijn eerste examen, dus ik dacht helup ik moet mij ontspannen en toen was daar een leuke blog van jou. Nou I am weer happy. En kan mijn eerste examen gaan maken.

    Groetjes,

    Astrid en de rest van de (pleeg)familie

  • 14 Mei 2012 - 17:12

    Jan :

    wow wat een verhaal deze keer en wat een activiteit daar in afrika. en mooi omte horen dat je daar heeeeeel erg populair bent ;)

    have a good time

    xx


  • 14 Mei 2012 - 17:43

    Heit:

    Goh, wat je daar allemaal beleeft, is voor mij moeilijk voor te stellen.
    Wat een groot verschil met het leven hier.
    Marije, wat vind ik het fijn, dat je het zo naar de zin hebt. Hou vol.
    Je bent telefonisch niet gemakkelijk te bereiken, maar ik blijf proberen contact met je te maken. Ik wil je stem wel weer eens horen.
    Hoe was de eerste stagedag?
    Leafs, fan heit.

  • 14 Mei 2012 - 19:52

    Mem:

    Hey Marije wees maar blij dat je daar zit, echt zomer wil het hier niet worden. Het is k-k-k-koud hier!

  • 15 Mei 2012 - 09:30

    Kaat:

    bin blij dast et sa nei dien sin hest skotsje

  • 16 Mei 2012 - 18:25

    Betty Wienia:

    Hallo Marije, wat leuk dat je het naar je zin hebt, en ja je bent blond en dus bezienswaardig, wordt er niet aan je haar getrokken?
    Je schrijft heel leuk en ik geniet ervan om het te lezen. geniet van je tijd daar. en we blijven lezen. groetjes Betty

  • 17 Mei 2012 - 08:39

    Rosa Van Tricht:

    hallo Marije,

    Wat heb jij al veel meegemaakt. Ik heb met plezier jouw verslagen gelezen.
    Vergeet je niet goed in te smeren met zonnebrandolie.

    Ik verheug mij erop om te lezen hoe het je verder vergaat en ook hoe je het op jouw stage vindt? Met hoeveel mensen wonen jullie nu in het huis?

    Groeten,Rosa

  • 17 Mei 2012 - 09:36

    Warnsveld:

    Hoi Marije,

    Smeer je maar goed in met zonnebrandolie! Hoe zijn je stages verlopen? Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Veel suc6 en plezier!

    Veel liefs,
    Tante Geesje, Ome Frans, Anna, Sara en Skippy.

  • 17 Mei 2012 - 15:55

    Marije Semplonius:

    Hallo allemaal, zo leuk om jullie reacties allemaal te lezen! Ik zal mijn zonnebrand niet meer vergeten!! Er heeft nog niemand aan mijn haar getrokken, gelukkig! Maar ben idd wel heeeel populair Jan :P. We wonen met zijn 5en in het huis, een ander meisje en 3 jongens. En de coach woont naast ons.
    Astrid hoe gaan je examens tot nu toe?? Vast wel goed toch? Doe maar de groetjes aan de pleegfamilie haha
    En Karin how is life in lemmer?? Der is no een kermis toch?? Jammer dat we samen lemmer net op syn kop kenne sette!
    De stage ging een beetje moeizaam want Rwandesen hebben een heel ander idee van tijd. Straks betekend bij hun een paar dagen dus dat ging niet heel snel. Maar vandaag ben ik officieel begonnen!
    En hoe is het met de famillie uit warnsveld??? Gaat het goed op school?? En met het pianospelen. Geef maar een hele dikke kus aan Skippy namens mij!!
    Doeeeg

  • 18 Mei 2012 - 20:33

    Tante Geesje:

    Lieve Marije,
    Wat een indrukken heb je te verwerken zeg. Zo totaal anders dan in ons land. We moeten geloof ik allemaal maar eens back to basic.
    Lukt het allemaal? Je programma lijkt flink gevuld. De eerste stageweek zit er nu op. Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Anna is druk met de proefwerken en het huiswerk. Morgen doet Sara aan een atletiekwedstrijd mee. Ik heb weekenddienst en Skippy is ondeugend.
    We volgen je en leven met je mee .
    Veel plezier en succes. Fijn weekend.
    Groeten van ons allemaal,
    tante Geesje.

  • 20 Mei 2012 - 12:57

    Rianne:

    Wat leuk en interessant allemaal! :D
    Ja best wel raar dat die kinderen je zomaar een knuffel geven. Ach voor hen is het ook wel bijzonder zo'n blonde, blanke meid XD

    Nog veel plezier en geluk met Stage.
    Groetjes Rianne :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Shyogwe

Stage in Rwanda

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Maar weer eens een update

06 Juni 2012

Verjaardag!

31 Mei 2012

Weekendje Kigali

22 Mei 2012

Domestique day

13 Mei 2012

Muzungu muzungu!
Marije

Love to Travel, meet new people, explore the world, Swim in every river and dance trough life. Carpe Diem

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 13471

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Backpacking in Aussie

05 Mei 2012 - 17 Juli 2012

Stage in Rwanda

Landen bezocht: