Verjaardag! - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu Verjaardag! - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu

Verjaardag!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

06 Juni 2012 | Rwanda, Shyogwe

Waaaah nog een nachtje slapen en dan ben ik jarig :D!!! Echt super raar! Ik had echt nooit gedacht mijn 18e verjaardag in Afrika te vieren. De tijd vliegt echt. We zijn hier alweer een maand. En volgende week zitten we precies op de helft van de periode. Al heb ik het besef dat ik hier nog maar 2 weken zit ofzo. Ik baal wel een beetje van het internet. Steeds als ik iets wil plaatsen of ik wil iemand mailen of facebooken duurt het echt enorm lang en soms stopt het internet zomaar. Als ik al op internet kom. Want vaak ligt het er helemaal uit en tjsa met 6 mensen vechten om 2 internet usbsticks werkt ook niet echt in mijn voordeel… Dus sorry als ik niet reageer op dingen daar baal ik echt enorm van. Dit weekend gaan we naar Lake Kivu, dat is een heel groot meer, het moet daar echt prachtig zijn. Het is een van de weinige wateren in Rwanda waar je in kunt zwemmen. Ik heb er heel veel zin in. Ik zie het maar een beetje als mijn feestje! Vorig weekend zijn we weer naar Kigali geweest. We zijn de vrijdagavond op stap geweest. De vrijdag is hier de leukste stapavond. Het was echt leuk om mee te maken. Hier wordt gewoon serieus gedanst!! Ik heb de salsa (volgens mij) geleerd. In vergelijking met hier is het dansen in Nederland echt een beetje triest (sorry dat ik het zeg). Al mis ik echt wel even een zaterdagje gezellig doen met alle lieve gestoorde mensen die ik ken <3. De volgende dag zijn we naar 2 kerken geweest die tijdens de genocide een belangrijke rol hebben gespeeld. Hier zijn mensen heen gevlucht, maar al een paar dagen nadat de genocide begon hebben de priesters gewoon toestemming gegeven aan de Hutu’s om de Tutsi’s daar uit te moorden. In de grote kerk lagen alle kleren van de overledenen op de bankjes. Echt enorme stapels, er zijn daar zo’n duizend mensen vermoord! In het dak en in de muren zaten allemaal gaten van granaten en kogels. In het midden van de kerk zat een soort open kelder met daarin een vitrine met schedels, botten en een kist. Buiten waren de graven. Er was een massagraf, een paar kleinere graven en 2 catacomben. De catacomben waren gewoon open er stonden enorm veel kisten opgestapeld (waarschijnlijk liggen er ook meerdere lichamen in een kist) en er lagen rijen schedels en botten in kasten. Het was er echt naar. Het is donker en claustrofobisch en er lagen enorm veel lichamen. Daar wordt je niet bepaald vrolijk van. In deze kerk zijn ongeveer 1000 mensen vermoord. De andere kerk bestond uit 3 kleine gebouwtjes. Er was een man die het hele verhaal van deze kerk vertelde. In het grootste gebouw was de kerk zelf. Meteen toen je binnenkwam werd je overdonderd door wat je zag. Allemaal kleren hingen tegen de muren aan, bij de ramen misten grote stukken steen. Er stond en kast met veel schedels en botten en alle doodskisten stonden op de kerkbankjes. Er lag nog een kast met schoenen en daarnaast stond een kast met wapens die gebruikt zijn. Het 2e gebouwtje is tijdens de genocide in de brand gestoken. De puinhoop lag er nog, de lichamen zijn gelukkig wel weggehaald. De derde kamer vond ik het heftigst. In dit gebouwtje verbleven de kinderen. Er zijn hier zo’n 800 mensen vermoord en daarvan meer van 200 kinderen. Op de muur zat een enorme bloedvlek, hier werden de kleine kinderen tegen de muur gegooid. Er naast hing een groot wit vel papier met berichtjes van de nabestaanden. Echt ongelofelijk heftig. Het is niet te bevatten hoe wreed het er aan toe is gegaan. Deze kerken zijn grotendeels dus gelaten zoals ze waren. Dit als memorial en zodat we het nooit zullen vergeten. En dat heeft gewerkt, dit zal ik niet meer vergeten!
Nu schakel ik snel weer over naar leukere dingen, want ik wordt er weer helemaal naar van. De stage gaat echt goed. Ik heb al verschillende lessen mogen geven. Psychologie, drama, Engels, rekenen en morgen voor het eerst geschiedenis. Het gaat hier op school zo anders dan in Nederland. Er zitten heel veel kinderen op deze school zo’n 2800. Voor de Primary school is een schooldag in shifts. ’s Ochtends de helft en ’s middags de andere helft. Wat ik zelf heel grappig vind is dat als de leerlingen pauze hebben en ze moeten weer naar de klas gaat eerst de bel een keer. Dan moeten ze allemaal op hun hurken gaan zitten. Bij de 2e bel moeten ze allemaal naar de klas (rennen). Dit is echt een leuke manier om zo’n grote groep snel en gestructureerd de klas weer in de krijgen. En heel lollig om te zien. Aan het einde van onze periode gaan we een groot project organiseren. We wilden eerst een grote middag met de hele basisschool doen. Maar in verband met de examens lukte dat niet. Nu hebben we het over 6 dagen verdeeld. Ik heb er superveel zin in. Dit is voor de kinderen iets wat ze nooit hebben meegemaakt!
Als alles goed gaat mag ik over 2 weken ongeveer een week intern op de lerarenopleiding. Dit betekend dat ik precies hetzelfde meemaak als leeftijdsgenoten die hier wonen. Ik volg dan alle lessen, slaap daar op de slaapzaal, eet hetzelfde wat zij eten en doe dezelfde klusjes etc. Dan zal ik echt meemaken hoe het leven er hier aan toe gaat. Ik ben heel benieuwd naar die ervaring. Volgens Geert zal het iets zijn wat veel indruk maakt en wat ik nooit meer zal vergeten. In vergelijking met de plaatselijke bevolking leven wij in dit huis echt in enorme luxe met stromend water en een wc. Ik ben benieuwd. Nu ga ik snel weer verder met lessen voorbereiden want ik heb weinig zin om huiswerk te maken op mijn verjaardag morgen!
Tot snel. Xx

  • 06 Juni 2012 - 22:00

    MEM:

    Happy Birthday to you,,¸.•**••**• Happy Birthday to you,,¸.•**••**• Happy Birthday, Dear Marije.•**• Happy Birthday to you!¸.•**•

    Een hele fijne dag en ik bel je straks!
    Duizend en één verjaardags-XXX

  • 06 Juni 2012 - 22:00

    Astrid :D:

    GEFELICITEERD!!

    ook namens de rest van de familie

  • 07 Juni 2012 - 06:07

    Jan Postma:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik wens je een hele leuke dag.

    Wat een geweldige belevenissen.

  • 07 Juni 2012 - 06:07

    Keimpe En Wipkje:

    Marije gefeliciteerd met jouw verjaardag. Jouw verhaal was weer zeer lezenswaardig, geweldig zoals je het "vertelt".

    groetjes en een gezellige dag




  • 07 Juni 2012 - 08:03

    Aukje:

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag, speciaal hoor om het in afrika te vieren
    we nemen er een drankje op jij ook of heb je dat daar niet?

  • 07 Juni 2012 - 10:48

    Rianne:

    Ieehhhhh Wat een enge verhalen!
    En dat dat zelfs in de KERK gebeurde.
    Niet best.

    Wel leuk dat je op die lerarenopleiding gaat leven als die mensen daar. Dat zou wel heel raar zijn maar vast een prachtige ervaring.
    Geniet ervan!!

    Groetjes Rianne

  • 07 Juni 2012 - 12:46

    Michel:

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag Marije! Je leest wel eens va die verhalen over wat er allemaal gebeurd is in Rwanda, maar zoals jij het dan ook nog in het echt ziet, tot aan de bloedvlekken tegen de muur is het natuurlijk nog even een stukje tastbaarder en nog afschuwelijker. Dat mensen zo wreed kunnen zijn...ongelofelijk.

    Kijk weer uit naar je volgende verslag en wens je weer een paar fijne dagen toe daar!

  • 07 Juni 2012 - 18:44

    De Lemsters:

    HHHHHHHEUUUJJJJJJJJ,
    omdat je vandaag jarig bent, sturen we van af de Houtrib in Lemmer een mega reactie:

    GEFELICITEERD met je 18de verjaardag. we hadden je willen bellen om dit tijdstip maar je bent natuurlijk bezig met je potentiële "exemplaren" (bosniggas jwz)

    we kunnen je niet bereiken of je voicemail inspreken. we hadden een liedje van de jostiband in gestudeerd maaaaaaar heeeeellllaaaaas je zal het nooit meer horen via de telefoon en ook niet in real life omdat we zaterdag op stap gaan en dan vergeten we nog wel eens wat.

    trouwens marije en ik (jan) typen het verhaal omdat danny en lisa clefffff aan het doen zijn

    als jij terug komt naar het vlakke nederland gaan we je met zen allen heropvoeden in dockside. en kun je ons ook de zonnedans leren??? het is hier bagger weer!!!!

    we missen je heel erg hier vooral je gezelligheid en je gekheid + de walvisfeiten :P en ik (marije) mis het theeleuten heel erg !!!! kom terug HENKIIEE!!!

    en we wensen je nog een fijne verjaardag!!!!!
    we gaan de verloren tijd dubbel en dwars inhalen:P
    xxx

    Marije, Lisa, Danny en Jan
    je krijgt nog de groetjes van Tjitte en karin

  • 07 Juni 2012 - 18:58

    War:

    Lieve Marije,
    Van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag. We hopen dat je een leuke dag hebt gehad en dat je onze kaart hebt ontvangen!
    Veel liefs,
    Tante Geesje, Ome Frans, Anna, Sara en Skippy

  • 26 Juni 2012 - 11:53

    Rosa:

    Hallio Marije,

    Ten eerste nog hartelijk gefeliciteerd met je 18 de verjaardag,een verjaardag om nooit meer te vergeten.
    Wel gruwelijk wat jij vertelde over de gebeurtenisse in die kerk. Je omschreef het wel heel goed,brr ik kreeg er kippenvel van.

    Wat zijn je stage-uren op een dag? Je geeft les op een basisschool en het Voortgezet Onderwijs. Aan welke leerlingen geef jij psychologie? Waar heb je het over gehad? Maak je ook wel veel foto's en filmpjes,leuk om volgend jaar aan de klas te laten zien.

    Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen op de lerarenopleiding.
    Veel succes en plezier met alles. Ik kijk uit naar je volgende berichten.

    Groeten,Rosa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Shyogwe

Stage in Rwanda

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Maar weer eens een update

06 Juni 2012

Verjaardag!

31 Mei 2012

Weekendje Kigali

22 Mei 2012

Domestique day

13 Mei 2012

Muzungu muzungu!
Marije

Love to Travel, meet new people, explore the world, Swim in every river and dance trough life. Carpe Diem

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 13477

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Backpacking in Aussie

05 Mei 2012 - 17 Juli 2012

Stage in Rwanda

Landen bezocht: