Weekendje Kigali - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu Weekendje Kigali - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu

Weekendje Kigali

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

31 Mei 2012 | Rwanda, Shyogwe

Buenos Dias (nee, is niet Rwandees, maar het klinkt gewoon leuk).
Mijn stage begint eindelijk een beetje goed te lopen. Ik heb al drama en Engelse lessen mogen geven en de samenwerking met de docenten is erg goed! Maar er zijn wel dingen die beter kunnen. Het niveau is bijvoorbeeld bij veel vakken veel te hoog voor de leerlingen. Het land wil in hele korte tijd zich heel snel ontwikkelen, maar ik ben bang dat, dat qua onderwijs het tegengestelde effect heeft.
Dit weekend zijn we naar Kigali (de hoofdstad) geweest. Vrijdagavond heb ik geslapen bij Frieda een vriendin van vroeger van mijn moeder die in Kigali woont. Ik was echt zo blij met een warme douche en een pot pindakaas! Ik denk dat het een heel lachwekkend gezicht moet zijn geweest.
De zaterdag zijn we naar de genocide memorial geweest. Het is echt niet te beseffen wat dit land 18 jaar geleden heeft meegemaakt. In honderd dagen zijn er rond de achthonderdduizend mensen vermoord! In de memorial is een museum. Hier werd de historische oorzaak van de genocide uitgelegd. Rwanda was vroeger een Kolonie van België. Op een gegeven moment hebben ze identiteitskaarten ingevoerd waar op stond of je een Hutu of een Tutsi was (denk aan verdeel en heers van de Romeinen). En er zijn natuurlijk meer oorzaken zoals het verschil in rijkdom etc.
Het gedeelte over kinderen heeft de grootste indruk op mij gemaakt. Er is een plaats waar je een foto kunt ophangen van een kind dat je kende en is overleden tijdens de genocide. En in een hal waren een paar uivergrote foto’s met verhalen erbij. Wat ik echt nooit meer zal vergeten zijn de foto’s van een 10 jarig jongetje dat als droom had dokter worden en is vermoord met een kapmes (dat was tijdens de genocide een veelgebruik wapen) en de foto van een 2 jarig meisje, onderaan stonden haar hobby’s, beste vriend en doodsoorzaak: Smashed to wall…
Buiten het museum zijn de massagraven en een muur met namen van de overledenen. We hadden eigenlijk wel iets te weinig tijd om alles goed te bekijken. Het was namelijk de laatste zaterdag van de maand en dan wordt de stad ’s ochtends door de inwoners van Kigali schoongemaakt. En veel dingen (zoals de memorial dus) zijn dan ’s ochtends gesloten.
Zondag was de marathon van Kigali. Geert en Arjan hebben beide de halve marathon gelopen. Sajid heeft (niet helemaal volgens de regels) 10 kilometer gelopen. En ik en Sieger de 5 kilometer. Achteraf had ik ook wel 10 kilometer willen doen. Maar ik vind het al ongelofelijk stoer om te kunnen zeggen dat ik een 5 KM in Rwanda heb kunnen lopen. En aangezien ik iets (een kilometer ofzo) te vroeg begon met versnellen. Kon ik na de finish ook geen voet meer voor de andere krijgen haha. Toen we allemaal gefinisht waren hebben we nog naar de finish van de marathon kunnen kijken. Een of andere ontzettend snelle Keniaan finishte met een tempo wat ik in een sprint nog niet eens zou kunnen halen.
Toen we de zondagmiddag weer richting Shyogwe gingen en ik eerst de domestiques een dikke knuffel had gegeven had ik ook echt het gevoel van: we zijn weer thuis!
En nu zijn we alweer halverwege de derde week. Oftewel 3 stagedagen, een verjaardag en een verstopte WC later. Time flies!

  • 31 Mei 2012 - 08:18

    Hoi Marije:

    wat maak jij veel mee zeg, leuk hoor.
    met veel plezier lees ik je reisverslag.
    geniet er nog van. groetjes aukje, sake, kevin en sigrid

  • 31 Mei 2012 - 09:07

    Astrid:

    Heeeeeeeeeeeey Marije,

    Wat super leuk om te lezen wat je allemaal beleefd. Had je mij niet ff mee kunnen nemen in koffer.
    Inmidddels ben ik klaar met mijn examens en heb ik VAKANTIE :D. Nu alleen nog even wachten of ik dat beloofde papiertje krijgen en of ik wordt toegelaten.
    Hoe gaat het met heimwee?
    Mis je mij en de rest van de (pleeg)familie (dus inc Bertus) al een beetje. Ik jou wel.

    Geniet nog maar een van de negers daar en geen rare dingen doen he :P

    Groetjes,

    Astrid

  • 31 Mei 2012 - 09:55

    Rianne:

    Ja, bijna niet voor te stellen totdat je het met je eigen ogen hebt gezien. Dat moest vast veel indruk op jou hebben gemaakt.
    Verder nog wel genieten en niet te veel stilstaan bij de nare dingen :D

    Groetjes Rianne

  • 31 Mei 2012 - 10:18

    Mem:

    Hoi Marije, Een feestje om jouw verhaal te lezen, ik kijk er steeds weer naar uit! Bijzonder hoor! Frieda zei al: als Marije kon spinnen dat had ze dat gedaan! Zo mooi hebben jullie het bij haar gehad! Ik ben wel héél erg trots op jou hoor, als een aap met 7 ...(je weet wel schaep met 5 pooten)...
    Leafs en een dikke knuffel!

  • 31 Mei 2012 - 18:24

    Mem:

    Nou ja feestje, ik bedoel ik zie er naar uit. Wel genieten daar hè! XxX

  • 05 Juni 2012 - 10:59

    Marion:

    hallo Marije erg indrukwekkend daar en wat de wc betreft mag je als je de thuis bent de hele dag op onze gezellige rode wc doorbrengen haha groetjes van de sloothaakjes

  • 06 Juni 2012 - 11:52

    Tjepke En Doetie:

    Hoi Marije,
    We lezen met grote aandacht je reisverslagen. Wat is dit een belevenis voor jou!
    We zien uit naar je volgende verslag.
    Vanuit Dronryp wensen we je alvast een hele fijne verjaardag (al 18!!!)
    Geniet er maar van!

    De hartelijke groeten van Tjepke en Doetie.

  • 06 Juni 2012 - 21:21

    Marije Semplonius:

    Wat leuk dat jullie mijn blog lezen! Sorry Astrid, volgende keer mag je met mijn bagage mee (A). Hoe zijn je examens gegaan? Jaah ik mis je zeker, en de rest (inclusief bertus) ook! Ik zal er om denken :P.
    Zeker Rianne. Echt superleuk dat je mijn blogs leest! Het is ontzettend heftig maar ook heel interesant! Hoe is het op school?
    Haha ja ik snap hem mem :P
    Super, ik kan nu al niet wachten om heel wat tijd op jullie knusse WC door te brengen bedankt ;)!!!
    Bedankt. Een heel raar idee dat ik mijn 18e verjaardag in Afrika vier.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Shyogwe

Stage in Rwanda

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Maar weer eens een update

06 Juni 2012

Verjaardag!

31 Mei 2012

Weekendje Kigali

22 Mei 2012

Domestique day

13 Mei 2012

Muzungu muzungu!
Marije

Love to Travel, meet new people, explore the world, Swim in every river and dance trough life. Carpe Diem

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 13456

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Backpacking in Aussie

05 Mei 2012 - 17 Juli 2012

Stage in Rwanda

Landen bezocht: