Maar weer eens een update - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu Maar weer eens een update - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Marije Semplonius - WaarBenJij.nu

Maar weer eens een update

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Juli 2012 | Rwanda, Shyogwe

Hallo,
Ik weet het, het is een hele tijd geleden dat ik was gepost heb. Maar mensen, ik leef nog en alles gaat goed met mij (gelukkig).
Het is echt niet te geloven dat ik over twee weken alweer naar huis ga. Eigenlijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat er ergens een land is waar iedereen Nederlands praat, mijn lieve vrienden wonen en er heel veel blanken zijn, supervreemd dat je in twee maanden zo’n omschakelt.
Ik heb mijn stage vorige week afgerond, en ik moet zeggen dat het over het algemeen erg goed ging op stage. Ik heb veel lessen kunnen geven en ondanks dat het heel anders is dan in Nederland, ging het niet slecht. Volgende week en de week erna beginnen we met de creatieve dagen. Beide weken gaan we drie dagen naar de Primary school om daar activiteiten te doen. Veel kinderen hebben nog nooit zoiets gedaan, dus het zal voor de meeste kinderen een once in a lifetime ervaring zijn.
Ik wil iedereen nog even hartelijk bedanken voor alle kaartjes en lieve felicitaties. Het is alweer bijna een maand geleden dat ik jarig was, maar ik had het zo druk dat ik niet kon berichten. Sorry!!
Het weekend na mijn verjaardag zijn we naar lake Kivu geweest. Kivu is een prachtig en enorm groot meer in het zuid-westen van Rwanda. We hebben er veel gezwommen en snuggere Henkie wilde natuurlijk weer op blote voeten een berg (bergje op een eiland) beklimmen. Nou dat heb ik geweten. Met mijn voeten vol blaren en krassen kwam ik de berg afgestrompeld. Maar ik heb het volgehouden! Okee dat viel nou ook wel weer mee. Toch moet ik toegeven dat het een redelijk ondoordachte actie was, maarja als de jongens het ook kunnen wil je het vrouwelijke geslacht ook even vertegenwoordigen. Logisch toch :P??
Ik ben (zoals ik misschien al gezegd heb) ook een week op het TTC (teacher training college) geweest. Elke dag om 5 uur opstaan, douchen met een emmer water, ontbijten met porridge (soort granendrank, zeg maar vloeibaar zaagsel), morning assembley (een half uur bidden en zingen), lessen van 8 tot half 5 en ook nog eens huiswerk maken van 6 tot 7 en 2 keer per dag bruine bonen met rijst of maisbrood. Okee het was inderdaad erg pittig. Toch was het een hele gezellige week met alle meiden. Gelukkig maar, want er was totaal geen privacy – zelfs niet op de WC, want de deuren hadden geen slot (ja dat ging inderdaad erg onhandig). Het was een hele ervaring om mee te maken wat mijn leeftijdsgenoten in Afrika doormaken.
Het weekend erna zijn we naar de hut van de Koning geweest. Dit was een replica van de hut waar de koning vroeger woonde (de echte hut is vernield) en er naast stond het paleis waar de koning wel echt in gewoond heeft. Hier stond veel over de geschiedenis van Rwanda. Jullie kunnen me een nerd vinden, maar ik vond het heel interresant! Het was ook mooi dat er meer over de geschiedenis van Rwanda te vinden is dan alleen over de Genocide. Want dit beïnvloed al een groot deel van de cultuur. Daarna zijn we naar de art-gallery geweest. Hier was een foto reportage en een paar beelden en schilderijen over Rwanda.
Dit weekend zijn we naar Nyungwe geweest. Rwanda heeft veel variatie van omgeving. In Nyungwe is het regenwoud. We hebben een wandeling van dik 4 uur gemaakt en veel van de natuur gezien. Vandaag zouden we eigenlijk vooral besteden aan de terugreis naar Shyogwe. Maar het is onverwacht toch een hele leuke dag geworden. ’s Ochtends kwamen we een groep van 40 bavianen tegen. We konden heel dichtbij komen! Daarna gingen we naar (een andere) hut van de koning. We kregen traditionele kleding aan en mochten boogschieten. Heel leuk!
Daarna zijn we naar de familie van een Rwandese kennis geweest en hebben we met zijn allen een vluchtelingenkamp bezocht. Daar waren heel veel kinderen – die net als hun ouders - niet geregistreerd staan en dus officieel helemaal niet bestaan. Hier was erg veel armoede, maar de mensen waren erg vrolijk. Hier waren ook veel kinderen met hongeroedeem (de opgezette buikjes). Een hele indrukwekkende en ook leuke dag.
Morgen is er een nationale vrije dag (vorige week ineens ingelast) dus daar zal ik eens lekker van gaan genieten.
Tot snel!!

  • 01 Juli 2012 - 22:30

    Astrid:

    heeeeeeeeeeeey Marije,

    Wat leuk om weer eens wat van je te horen. :P
    Ik dacht al dat ik je uit de handen van een of andere afrikaan moet komen redden, of dat ik Bertus moest sturen om je maar weer eens terug naar Nederland te halen.
    Nou geniet in ieder geval lekker van je vrije dag.
    I miss you (L)
    liefs astrid en de rest van de pleegfamilie

  • 02 Juli 2012 - 07:33

    Mem:

    Hé meid! Leuk om jouw verhaal weer te lezen en wat beleef je veel. Goed om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt! (Je komt toch wel terug?) Nog heel veel genieten de laatste 14 dagen. Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen en de foto's. Heel veel leafs!!

  • 02 Juli 2012 - 07:33

    Mem:

    Hé meid! Leuk om jouw verhaal weer te lezen en wat beleef je veel. Goed om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt! (Je komt toch wel terug?) Nog heel veel genieten de laatste 14 dagen. Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen en de foto's. Heel veel leafs!!

  • 02 Juli 2012 - 08:49

    Heit:

    He' Marije,
    Hoe smaakte het vloeibare zaagsel?
    Wat maak jij in een korte tijd veel mee.
    Geweldig, dat je jonge mensen momenten kunt geven van once in a lifetime.
    Marije, ik bin trots op dy.
    Heit

  • 02 Juli 2012 - 17:07

    Mem:

    Zie ik mezelf daar 2x met hetzelfde verhaal staan?? Geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen!

  • 03 Juli 2012 - 10:09

    Rosa:

    Hallo Marije,

    Wat geweldig dat jij zoveel verschillende ervaringen al heb mogen meemaken.
    Maak je ook foto's,leuk omdat aan de klas in september te laten zien. Heel bijzonder dat je mij opbelde,je klonk heel helder en het was of je heel dichtbij was.

    Bel je mij waneer je weer in Friesland bent? Nog veel plezier!

    Wij zijn nu heel druk met de stagegesprekken,portfoliogesprekken,nakijken,stages regelen etc....

    Grtjes,Rosa

  • 03 Juli 2012 - 10:34

    Keimpe En Wipkje:

    leuk weer wat van jou te lezen en dat je het nog steeds naar je zin hebt.
    wij wensen je nog 2 mooie weken .

    groetjes

  • 03 Juli 2012 - 14:10

    Sophia & Daniëlle:

    Hoi Marije,

    Wat geweldig jouw mooie reisverslagen te lezen. Ik heb een pakketje verzonden naar Afrika . Er zitten spulletjes in om uit te reiken aan de kinderen daar. Mocht het niet op tijd aankomen kun jij er dan voor zorgen dat iemand het pakketje op jouw naam ophaalt en uitdeelt aan de kinderen daar te plaatse. Wij hopen dat jij het nog uit kunt delen en het zou goed moeten gaan maar je weet maar nooit. Geniet van de laatste dagen in Afrika en een goede thuisreis toegewenst. We spreken je graag als je weer thuis bent, want je heb vast veel te vertellen.
    Groetjes, Sophia & Daniëlle

  • 04 Juli 2012 - 11:06

    Rianne:

    Super leuk om te horen!
    Dan zou het ongeloofelijk raar zijn als je weer in Nederland bent.
    Tja hier is alles zo anders.

    Groetjes
    Je klasgenootje Rianne :P

  • 10 Juli 2012 - 18:47

    Sjaak Droogh:

    Marije wat een interessante verhalen en wat schrijf jij leuk!!!! Ik hoop dat je na de vakantie snel bij de Time Out komt om je ervaringen ook met de leerlingen te delen. Geniet van het laatste stukje Afrika en tot ziens, Sjaak Droogh

  • 11 Juli 2012 - 12:29

    Kaat:

    hmmm hmm
    myn famke oer 6 dagen wer terug
    en wer zit ik?????
    VIVA LA FRANCE!!!

    ik hoop dast even een keer kest belje ofsa as ik der zit :)

    dikke tuttie

  • 12 Juli 2012 - 19:40

    Sophia & Daniëlle:

    He Marije,

    Het aftellen begint.... Een goede thuisreis toegewenst. En geniet nog extra van de laatste dagen en het mooie weer. Hier kun je momenteel elke dag wel douchen buiten. ha ha.
    Ps. pakje wordt als het goed is morgen afgeleverd. Ben benieuwd of de kinderen het leuk vinden.

  • 16 Juli 2012 - 14:39

    Marije :

    Heeey Marijeeeee!!!

    Wat leuk om te lezen allemaal
    en wat ben je ook veel ervaringen rijker geworden!:)

    Nog veel plezier deze laatste dagen en geniet er van!

    En dan zie ik jou weer heeel snel in de Lemmer!:))

  • 18 Juli 2012 - 17:50

    Marije Semplonius:

    Hallo iedereen!!! Bedankt voor het lezen van mijn blog en alle leuke reacties :D. Ik ben vandaag weer teruggekomen in Nederland (met weer heerlijk hollands weer :()
    Sophia, het pakketje is aangekomen :). Ik heb de potloden aan verschillende kinderen uitgedeeld en de rest aan een goede collega / vriendin gegeven. Zij zorgt ervoor dat het bij kinderen komt die het goed kunnen gebruiken. Ik heb een paar mooie foto's gemaakt. Ze zijn er heel erg blij mee!! Bedankt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Shyogwe

Stage in Rwanda

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Maar weer eens een update

06 Juni 2012

Verjaardag!

31 Mei 2012

Weekendje Kigali

22 Mei 2012

Domestique day

13 Mei 2012

Muzungu muzungu!
Marije

Love to Travel, meet new people, explore the world, Swim in every river and dance trough life. Carpe Diem

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 1253
Totaal aantal bezoekers 13455

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Backpacking in Aussie

05 Mei 2012 - 17 Juli 2012

Stage in Rwanda

Landen bezocht: